Symbolické spojení ptáka a hada. Mocný drak má
komplexní význam a univerzálně je znakem úctyhodné síly. Najdeme jej v
mýtech a legendách celého světa.
Jeho jméno se odvozuje od řeckého drakón
("had"). Původně byl dobrotivým symbolem plodných vod (stejně jako had)
a zároveň božského "dechu života" - jako pták. Později byl spojen s
nebeskými božstvy a vládci. Jeho symbolika později nabyla dvojstranného
charakteru, je tvořivý a ničivý.
Tvůrce a ničitel
V
mytologii figuruje drak jako stvořitel i ničitel a hraje roli v
událostech epických rozměrů, jakými jsou kosmický chaos, stvoření a
znovuzrození. V přírodě je symbolem životadárného deště, který přichází
po bouři, a také ničivých sil blesku a povodně.
Nejstarší
mýtus o dracích je sumerská legenda o draku jménem Zu, který uloupil
tabulky zákona a byl zabit slunečním bohem Ninurtou, jenž tak zabránil
chaosu.
Západní draci
Středověcí
draci patří několika prvkům - vzduchu, vodě, ohni a zemi - a mají
podobu rohatých, oheň chrlících tvorů se šupinatými těly, křídly, pařáty
a ostnatým hadím ocasem. Boje s draky v západních mýtech symbolizují
souboj dobra a zla a ovládnutí špatných stránek lidské povahy a odrážejí
raně křesťanskou víru. Záchrana mladé dívky před drakem je symbolem
osvobození sil čistoty po porážce zla. Draci coby strážci pokladů zase
symbolizují touhu po skrytém vědění a snahu je získat. Drak bývá často
spojován s rytíři a válečníky.
Draci
jsou v symbolice mnoha národů významným základním materiálem značné
symbolické síly. Vždy mají podobu plazů, občas připomínají okřídlené
krokodýly nebo obrovské hady. Poukazování na kdysi skutečně existující
"draky", druhohorní dinosaury, není příliš věrohodné už z toho důvodu,
že nikdy nebyli současníky člověka, který se objevil asi až 100 milionů
let po jejich vyhynutí. Německý paleontolog a teosof Edgar Dacqué
(1878-1945) je autorem teorie, podle níž obraz dinosaura zakonzervovala
"pravzpomínka" sahající mnohem hlouběji, než je vlastní svět člověka. V
mýtech o stvoření světa jsou draci většinou násilné bytosti, jež musejí
bohové přemoci. Roli drakobijců později přebírají rekové a zakladatelé
šlechtických rodů (překonání nespoutaného světa přírody duchovně
nadřazeným člověkem). Vítězství nad drakem je v pohádkách a bájích často
zkouškou hrdiny, který pak získá poklad nebo vysvobozenou královskou
dceru. Drak je symbolem divoké zvířeckosti, již musí zdolat
disciplinovaná síla. Křesťanská symbolika v něm spatřuje ztělesnění
ďábla nebo Lucifera, nad nímž zvítězí archanděl Michael a svrhne jej do
ohnivého jezera. Draci se proto často spojují s ohněm a zobrazují, jak
jej chrlí, pokud už nejsou obecně vnímáni jako zplozenci prvotního
chaosu, který mohl být překonán až spojenými silami ducha a těla.
Východní draci
Na
rozdíl od tohoto západního pojetí je drak ve východní Asii považován za
symbol štěstí, který dokáže připravit nápoj nesmrtelnosti. Je
dobrotivý, moudrý, je symbolem moci, a to duchovní i světské, radosti,
duchovního poznání a nesmrtelnosti. Představuje mužský princip jang,
tedy plození, plodnost, aktivitu, sílu a tvořivou energii přírody a
často bývá dekoračním motivem, který má chránit před démony. Draci
bývají ctění a mají vlastní chrámy. Drak má mnoho podob a každá nese
svou vlastní symboliku. Např. vypodobněn spolu s fénixem je symbolem
spojení Nebes a Země (muže a ženy). Draci hrají v mnoha bájích a
pohádkách dominantní roli a ve výtvarném umění a v uměleckých řemeslech
představují hlavní motiv. Počet drápů draka na obřadních oděvech byl
přesně stanoven. Draka s pěti drápy směl nosit pouze syn Nebes tedy
císař. Od dynastie Chan (206 př.n.l. - 220 n.l.) je modrozelený
(tyrkysový) nebeský drak (čching-lung nebo lung) považován za symbol císaře, Slunce, za páté znamení čínského zvěrokruhu, za symbol východu a jarního deště; naopak bílý tygr (paj-chu)
vládne západu a smrti. Drak je první ze "360 šupinatých zvířat". V zimě
draci přebývají pod zemí, v druhém lunárním měsíci však procitají a
vyvolávají hrom a první dešťové přeháňky. Druhého dne druhého lunárního
měsíce se slaví "Den jarního draka", tomuto dni se také říkalo "Drak
zvedá hlavu". V dekorativním umění se lze často setkat se dvěma draky,
kteří si v oblacích hrají s perlou jako s míčem (symbol hromu), tito
draci přinášejí oplodňující déšť.
Číňané
věří, že drak je jejich předkem a ti, kdo se narodili v čínském roce
Draka, jsou v životě zvláště požehnaní, budou zdrávi, bohatí a dožijí se
vysokého věku. Drak je zázračné zvíře, a proto se umí zmenšit na
velikost housenky bource morušového, nebo zvětšit tak, že vyplní prostor
mezi nebem a zemí. Může se učinit viditelným i neviditelným
Rozlišují se čtyři kategorie draků:
1. Nebeští draci (tchien-lung), kteří symbolizují obrozující sílu nebes.
2. Draci - duchové (šen-lung), kteří nechávají padat déšť.
3. Zemští draci (ti-lung), vládci pramenů a vodních toků.
4. Strážci pokladů (fu-cang-lung).
nebo tři kategorie draků:
1. Praví draci (lung), jsou nejmocnější a obývají nebesa.
2. Draci bez rohů (li), žijí v oceánech.
3. Šupinatí draci (ťiao), obývají močály a nory v horách.
Drakům
se s oblibou přiřazuje jangové číslo 9, protože symbolizuje plodivou
mužskou sílu (3 x 3), jak to vyjadřuje i rčení "drak má devět synů a
každý z nich je jiný". Toto rčení často slouží jako svatební přání
mladému páru.
Draci
mohou být všech tvarů a velikostí. Nejčastěji jsou zobrazováni jako
tvorové, kteří v sobě spojují devět prvků typických pro skutečná
zvířata: tělo hada, břicho žáby, hlavu koně (nebo velblouda, či
krokodýla), vousy sumce, oči králíka, uši buvola, rohy jelena, tlapy
tygra a pařáty sokola. Tělo mají pokryté jednaosmdesáti (9 x 9)
zlatistými rybími šupinami. Čínští draci jsou většinou zobrazováni bez
křídel nebo jenom s nepatrnými křídly připomínající rybí ploutve.
I v Japonsku představuje drak boha deště, bronzoví draci proto často slouží v chrámových okrscích jako chrliče kašen.
Oproti
tomu v Africe a v Novém světě nelze prokázat žádnou vysloveně dračí
symboliku. Ve starém Mexiku však měli značný symbolický význam mytičtí
hadi a aligátoři.