V mytologii a symbolice je jím často míněn
nejen havran polní, ale i krkavec velký a černá nebo šedá vrána obecná.
Interpretován bývá většinou negativně, občas se vyzdvihuje jeho
učenlivost. Havran je považován za ptáka schopného lidské řeči a je
spojován s proroctvími. Mohl poskytovat čarodějům svou podobu. Je ale i
atributem léčitelů.
Noe
"vypustil krkavce; ten vylétal a vracel se, dokud se vody na zemi
nevysušily", a havrani přinášeli proroku Eliášovi do pouště "chléb i
maso ráno a chléb i maso večer" (později také poustevníkům Antonínu a
Pavlovi). Negativní význam má havran v babylónském kalendáři, protože
vládne 13. (přestupnému) měsíci.
Záporně
jej vidí i antická mytologie: je to nediskrétní žvanil, místo nějž si
Athéna zvolila družku sovu. Rovněž se vypráví, že měl peří původně zcela
bílé, ale Apollón ho pro jeho žvanivost začernil. V jiné pověsti ho
Apollón poslal pro vodu, havran však cestou spatřil strom s nezralými
fíky a čekal pod ním, dokud nedozrají, a teprve potom úkol splnil. Bůh
jej za trest přemístil mezi hvězdy jako souhvězdí Havrana (lat Corvus,
řec. Korax), kde mu Hydra brání v napití z Poháru (Crater). Přesto byl
považován za průvodce boha Slunce, tedy Apollóna.
Kuriózní
je antická pověra, že havrani snášejí vejce zobákem, a proto se nesmějí
přiblížit k rodičkám, aby neměly přílišné bolesti. Plinius se zmiňuje o
jakoby "přiškrceném" hlasu posla neštěstí a tvrdí, že jako jediný mezi
všemi ptáky zřejmě chápe, jakou zvěst přináší. V pozitivní úloze havran
vystupuje, když Apollón v jeho podobě vede obyvatele Théry (Santorini)
na severní pobřeží Afriky (založení kolonie Kyréné). Stěhující se
Boióťany vede pro změnu bílý havran a cestu k Amonově svatyni ukazují
Alexandru Velikému dva krkavci. Havrani se často vyskytují i na
plastikách Mithrova kultu.
V
raném křesťanství se krkavci předhazovalo, že neinformoval Noema o
konci potopy, a tak se stal symbolem někoho, kdo je uvězněn ve světské
rozkoši a oddaluje svou nápravu. Rovněž se mu vyčítalo, že se živí
mršinami a zanedbává mláďata ("krkavčí rodiče"). Havran se tak stává
ptákem, který oznamuje nemoci, válku a smrt a živí se "masem ze
šibenice". S havrany bývají zobrazováni někteří křesťanští světci,
příklad Benedikt, Bonifác, Osvald a především Meinrad, jenž měl dva
ochočené havrany, kteří podle jedné legendy pomohli najít jeho tělo a
podle druhé pronásledovali jeho vrahy až do Curychu. Havrani rovněž
chránili tělo sv. Vincence před divou zvěří.
V
severských bájích jsou havrani Hugin a Munin (Myšlenka a Vzpomínka)
průvodci boha Ódina a informují ho o všem, co se událo ve světě.
V
četných pohádkách hraje havran roli proklatého člověka, zato v mýtech
severoamerických indiánů ze severozápadního pobřeží je nadpřirozeným
stvořitelským tvorem.
V alchymické symbolice se zčernání (nigredo) prvotní hmoty (materia prima) při přeměně v kámen mudrců interpretuje jako "černý havran", který však bude při zbělení (albedo) vzkříšen v podobě "bílé holubice".
V čínské mytologii se vyskytoval tzv. třínohý sluneční havran (havran = wu-ja).
Slunečních havranů bylo původně deset a šířili nesnesitelné horko. Aby
se dalo na zemi vůbec žít, musel jich nebeský lukostřelec Chou-i devět
sestřelit. Červený havran byl symbolickým zvířetem dynastie Čou
(1122-221 př.n.l.), neboť Čouové se ztotožňovali se Sluncem. Havrani
jsou také poslové Královny matky Západu Si-wang-mu a přinášejí ji jídlo.
Při nebeských turnajích se bojí pouze jednorožců. Již na nejstarších
zachovalých kamenných reliéfech najdeme havrana jako zvíře Slunce
společně s jeho protějškem, měsíčním zajícem. Havrani jsou považováni za
oddaná zvířata; tvoří součást náhrobků některých mužů, kteří se
vyznamenali svou oddaností (siao). Existují také "božští"
havrani, kteří žijí v chrámových parcích a které návštěvníci krmí. Když
havrani zobou krmení ve stínu, znamená to, že otěhotní a budou mít
mláďata. Havraní krákání se posuzuje rozdílně. Jeden text říká, že
večerní krákání (mezi 20. a 22. hodinou) předpovídá radost, v
následující dvouhodině (22 až 24 hodin) však ohlašuje smrt. Častěji je
ovšem krákání považováno za špatné znamení.
V Japonsku krkavec symbolizuje rodinnou lásku.
V
heraldice je havran zastoupen už od středověku. Havrana nebo havrany
najdeme např. v erbu rodu Corbetových, saského města Rabenau, kuronského
rodu Bironů a švýcarského kláštera Einsiedeln (kanton Schwyz; tam jako
atribut sv. Meinrada), ve znaku Českého Krumlova, Trutnova, Protivína.
V
německy hovořících zemích nekradou zloději jako straky, nýbrž jako
havrani ("stehlen wie die Raben"), a na Islandu se zase říká, že děti
nemají používat havraní brko jako brčko k pití, jinak z nich vyrostou
zloději.
Poeticko-symbolicky
působí jedna ukrajinská pověst, podle níž měli havrani v ráji barevné
peří, ale když Adam a Eva zhřešili, začali jíst mršiny a zčernali.
Teprve na konci časů se jim v novém ráji navrátí jejich původní nádhera a
jejich krákání se změní v libý zpěv velebící Stvořitele.
Havran
má i značný symbolický význam v hlubinné psychologii. Má blízko k temné
stránce psýchy, ale může působit i pozitivně, pokud se s ní člověk
dokáže vědomě vyrovnat.